Hop til hovedindhold

Estimering

Estimater er altid en spændende størrelse. Det er en balancegang mellem at være for optimistisk og for pessimistisk. Det er vigtigt at vi er ærlige overfor os selv og vores kunder. Vi skal ikke love noget vi ikke kan holde. Vi skal hellere overraske positivt end negativt.

Når du estimerer skal du være opmærksom på

  • Har vi lavet noget lignende før?
  • Er der ubekendte detaljer i opgaven? (Hvis ja, overvej om du skal gange med 1.5 eller 2)
  • Er der afhængigheder til andre opgaver?
  • Er der afhængigheder til andre personer eller virksomheder?

Generelle råd

  • Vi estimerer i timer, men præsenterer helst DKK for kunden.
  • Er du i tvivl om et estimat, så spørg en kollega.
  • Når vi præsenterer estimatet for kunden, så er det en opsummering af del-leverancer og ikke en detaljeret opgørelse. Dermed ikke sagt kunden ikke må få det, men som udgangspunkt er den detaljerede opgørelse et værktøj til os selv.

Udviklingsestimater i Google Sheets

  1. Opret et nyt Google Sheet via skabelonerne i Google Drive Alt text
  2. Opdater kundenavn, projektnavn, dato og ejer i Tilbudsoversigt arket.
  3. Tilpas først eventuelle variabler i Variabler arket.
  4. Udarbejd dine forskellige del-leverancer i Estimater arket.
  5. Opdater overskrifter og tal i Tilbudsoversigt arket.
  6. Dobbelttjek at opsummeringer af timer passer ud for de forskellige overskrifter.