Beskrivelser i registreringerne
Vi har både faser, aktivitetskoder og beskrivelser.
Fase
Faser sættes ved oprettelsen af projektet. Det er ikke alle projekter, hvor faser giver mening, men i større projekter bør det faseopdeles så det er lettere at rapportere ud fra. Og holde styre på projektet i løbetiden. Disse faser laves ofte pga. et tidligere udsendt estimat eller tilbud. Vær opmærksom på at dine timer kan være allokeret en bestemt fase og derfor skal alle dine timer på denne fase. Det gælder også mødetid.
Aktivtetskode
Er typen af arbejde der er blevet udført. Disse afspejler direkte hvad der faktureres. Altså hvilke typer af timer der er tale om. Vi har alle typer af arbejde i denne liste inkl. fx møder. Er du i en situation hvor din vurdering er at kunden overhovedet ikke bør faktureres den tid du har brugt – selvom det er på projektet – kan ”kundetid, ej debiterbar” bruges. Spar altid med en kollega omkring dette.
Beskrivelse
Vær så specifik som overhovedet muligt her. Skriv altid noget der giver mening, og altid når der tåler dagens lys. Kunden kan spørge til udskrift af disse og det er derfor vigtigt at have tonen på en god og ordentlig side.
En beskrivelse kan ikke være det samme som en aktivtetskode. Det giver intet til registreringen. Dvs. ”Design” i både aktivitskode og beskrivelse er no-go. På samme måde som en tom beskrivelse er no-go. Det er dog helt ok at have samme beskrivelse i flere registreringer da man sagtens kan arbejde på det samme på tværs af registreringer.
Det er også ok at have et ord i beskrivelsen, hvis blot det vil give mening for kunden.
I ‘løbende’ projekter fx "Løbende August 2022” opå en given kunde er det ekstra vigtigt at fortælle hvad registreringen handler om. En given funktion, et bestemt design eller en bestemt tilpasning af noget.